torstai 12. kesäkuuta 2014

Discgolfdummies Twitterin valloittajina



Kuva: Leena Grönroos

Tehtävän aloitus

Tehtävänanto oli hyvä: kilpailu luo haastetta ja motivaatiota. Lisäksi kilpailumuotoinen tehtävä ryhmätyönä oli erilainen kuin edelliset tehtävät. Valitsimme aiheeksi frisbeegolfin, olisimme hulluttelevia vasta-alkajia.
Sovimme lähipäivänä Haagassa aikataulutusta ja rooleja, mutta käytännössä niissä pysyminen oli vaikeaa. Omalta osaltani vaikeus piili siinä, että niin sanottu todellisuus Twitterissä oli jotain muuta kuin kuvittelimme etukäteen. Minun olisi alkuperäisen suunnitelman mukaan houkutella twiittaavia matkailubloggareita seuraajiksi, mutta käytännössä meillä ei ollut mielestäni tähän sopivaa sisältöä. Sen sijaan suuntasin katseeni frisbeegolf-harrastajiin.


Sisältö ratkaisee 

Todistin itselleni, että sisällöntuottajan tosiaan tulee tietää asiastaan...Olisi pitänyt olla sisältöä Frisbeegolfista. Itse olin oikeasti heittelemässä kerran ja siitä väänsin monta juttua ja sainkin tykkäyksiä.  Spämmi-ilmoitusta pelkäsin, ja tilimme sulkemista, kun lähetin niin paljon suoria viestejä ilman mielestäni kunnollista sisältöä - tietysti houkutellakseni seuraajia. Esimerkiksi Tnooz tarjoaa erittäin hyviä katsauksia sisällöntuotannosta!  

Kuvien ja videoiden käyttämistä painotetaan kaikkialla some- ja intenet-ohjeissa. Oli helppo huomata, että tämä pitää paikkansa myös Twitterissä: värikkäät, kivat kuvat huomataan helpommin kuin pelkkä teksti. 



Tunne itsesi ja kohderyhmäsi


Paitsi sisällön tunteminen, yrityksen brändin ja kohderyhmän tuntemus ovat oleelliset asiat. Näin tiedät, millä tavalla kirjoittaa niin, että yrityksestä tulee oikea kuva ja kohderyhmä kiinnostuu. Sama pätee henkilökohtaiseen tiliin: kannattaa miettiä, miten brändää itsensä eli mistä aiheista kirjoittaa ja miten. 

Motivaatio kannattelee 

Motivaatio - oli se sitten palkka, mielekäs työ, kilpailun voittaminen, uuden oppiminen - ruokkivat innokkuutta ja ahkeruutta sekä pitävät laatua yllä. Kuten lähipäivänä puhuimme, tehtävien sopiminen ja jakaminen tekee some-päivittämisestä systemaattista. Tähän emme ihan pystyneet: välillä tuli viserryksiä sekunnin välein ja välillä oli pitkiäkin puolen vuorokauden taukoja. 


Kuva: Leena Grönroos

Tavoite tuottaa tulosta

Kovin yllätyksetön toteama lopuksi, mutta näin se on. Kannattaa miettiä oma tavoite ja rooli kuhunkin some-foorumiin, niin hyötykin on nähtävissä ja mitattavissa. Meiltä jäi kokeilematta maksetut seuraamisest. Ehdotin sitä  ryhmälle, mutta vain yhdeltä tuli näkyvää kannatusta, niin jätin asian. 


Vain tekeminen opettaa

Eipä sitten muuta kuin omaa some-brändiä viilaamaan! 

Aurinkoista kesää ja hyviä pelejä kaikille! 

PS. Pieni fonttikoko kesken tekstin on kummajainen, jota en ymmärrä.


1 kommentti:

  1. Aika hienon oivalluksen somesta taisit saada aikaan! ps. jos fonttikummajaisia tms. ilmenee bloggerissa tai jossain muussa sisällönhallintajärjestelmässä niin on kaksi keinoa: a) leikkaa tekstin, käyttää sen esim. notepadissa tyhjentääksen kaiken muotoin ja liimaa takaisin b) tarkastaa tekstin html-koodin bloggerin editointitilassa.

    VastaaPoista