Asiakaspalvelua verkon välityksellä
Tyytyväinen
asiakas on yritykselle paras suositus: review’t ja muut kommentit ovat ostoa
harkitsevalle luotettavampaa tietoa kuin yrityksen markkinointikirje. Voi myös
käydä toisinpäin: tyytymättömän asiakkaan palaute leviää sähköisessä
puskaradiossa sen kulovalkean tavoin.
Hyvällä asiakaspalvelulla – siis kaksisuuntaisella viestinnällä –
verkkokaupat voivat kuunnella asiakasta, ehkäistä väärinymmärryksiä ja
vahvistaa asiakkaan positiivista käsitystä yrityksestä ja sen tuotteista.
Asiakaspalvelun
tarve ennen matkaa
Ennen ostopäätöstä surffailija etsii tietoa ja vertailee
eri kohteita. Hän haluaa tietoa ostopäätöksen tueksi.
Chat on oikein hyvä palvelu, jos se löytyy sivulta
helposti ja on avoinna juuri sopivaan aikaan.
Sinne on helppo heittää kysymys: sinun ei tarvitse näyttää kasvojasi,
kuten skypessä – jos käyttää kameraa. Jollekulle vieraalla kielellä puhuminen
voi olla pelottavaa, mutta kirjoittaminen on helpompaa.
E-Domizil.de: soita tai lähetä sähköpostia. |
E-Domizil.de – saksalainen matkatoimisto – tarjoaa
palvelua joko puhelimitse tai sähköpostilla. Ehkä tämä sopii saksalaiselle
asiakkaalle, mutta itselleni se kuulostaa vaikealta. Puhelimeen tulee tarttua
erikseen, samoin sähköposti pitää muotoilla ihan eri tavalla kuin chattiin
kirjoitettava teksti.
FAQ on oikein hyvä, jos yritys saa asiakkailtaan usein
samoja kysymyksiä. Jos FAQ on pistä,
tarkoittaako se sitä, että sivujen sisältöä ja selailtavuutta pitäisi
parantaa?
Mobiili karttasovellus on hyvä tapa ohjata asiakasta. Kun hän on
jo varannut esimerkiksi mökin, hänelle voitaisiin vinkata mobiilisovellus
varausvahvistuksen yhteydessä (samoin kuin pdf, jos joku haluaa tulostaa
paperin mukaan). Esimerkiksi Suomessa hiihtokeskuksissa mökkiä on joskus
pimeässä hankala löytää!
Lisäpalvelujen tarjoaminen on ehdottomasti hyvää
asiakaspalvelua! Kuten kurssin ennakkotehtävässä kirjoitin, olin aivan otettu
Abba-museon tavasta tarjota lipunostajalle myös majoitusta. Tällä voi helpottaa asiakkaan tiedonhakua –
tyytyväinen asiakas – ja hankkia yritykselle lisätuloa esimerkiksi
affiliate-sopimuksilla.
Matkan
aikana kohteen palveluiden myyntiä – ja muutakin viestintää
Tiedonhaku
jatkuu matkan aikana. Yritysten tulisi kuitenkin viedä verkkopalvelunsa askelta
pidemmälle ja nykyistä enemmän myydä tuotteita
– tai ainakin tarjota varausmahdollisuus.
Nextbike tarjoaa mobiilin
pyöränvuokrauksen Itävallassa. Tämä
palvelu toimii todella mainiosti! Mobiilimaksun lisäksi palvelussa on hyvää myös se,
että pyöräpisteitä on ympäri kaupunkia, ja voit ottaa / jättää pyörän mihin
pisteeseen halua. Esimerkiksi Kremsissä
paikallisissa hotelleissa on mainoksia tästä pyörävuokrauksesta, eli
matkailijan ei tarvitse käyttää mobiilinsa paikkatietoa palvelusta kuullakseen.
![]() |
Kremsissä pyörän vuokraaminen on helppoa! Kuva: Leena Grönroos |
Matkailuneuvonnan
uudistaminen Etelä-Suomessa on TouNet – matkailun kehittämishankkeessa työn alla.
Chat-palvelun testaus on menossa seitsemän matkailutoimiston sivuilla 30.6.
saakka. Testauksessa ovat mukana Espoon matkailu
Oy, Helsingin Markkinointi Oy, Lahti Region, Lohjan matkailupalvelukeskus,
Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikkö, Raaseporin kaupungin
matkailutoimisto ja Vantaan kaupunki.
Chat Lohjan kaupungin matkailusivulla |
Kokeilu
alkoi pääsiäisviikolla. Palvelussa matkailutoimien sivuille
saapuva asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa ja vastauksia kysymyksiinsä
reaaliaikaisesti chatin välityksellä. Jo lyhyen kokeilun perusteella on
huomattu, että nopeasti reagoivalle neuvontapalvelulle on kysyntää
matkailijoiden keskuudessa.
TouNet-hankkeen
kotisivulla Espoon matkailu- ja kongressikoordinaattori Miikka Valo Espoon
Matkailu Oy:stä kertoo, että ”Chatin avulla on onnistuttu tavoittamaan uusia
kohderyhmiä, ja reaaliaikaiset kysymykset ovat selvästi erilaisia kuin
sähköpostilla lähetetyt kyselyt.” Chatissa kysyttyjen kohteiden kirjo on ollut
hyvin laaja ja harvinaisempia kohteita on kysytty enemmän.
Tämä
chat on hieno juttu! Kyseessä on kokeilu, ja chat on avoinna vain silloin kuin chatista vastaava henkilö on palveluun kirjautuneena. Eli, jos etsit chat'ia esimerkiksi Porvoon matkailusivulta, mutta et löydä sitä, se ei ole huonojen silmiesi syy:)
Matkan
jälkeen muistelua ja palautetta
Valokuvat
mobiilissa ovat mukavaa selailtavaa, ei vain vuosia matkan jälkeen, vaan heti
lentokentällä. Samalla niitä voi lisätä Tripadvisoriin kommentin liitteeksi.
Yrityksen on ehdottomasti vastattava asiakkaidensa kommentteihin. Vastaamattomuus on piittaamattomuutta, kuin
jättäisi vastaamatta puhelimeen. Joku voi ajatella, että satoihin kommentteihin
vastaaminen kuluttaa resurssia esimerkiksi aktiivisesta myynnistä. Mutta, uuden
asiakkaan hankkiminen on yleensä kalliimpaa kuin vanhan asiakkaan pitäminen.
Vastauksiakin voi automatisoida helposti tallentamalla fraasit, joita personoi
muutamalla sanalla.
Tarvitaanko
perinteistä asiakastyytyväisyyskyselyä? Mielestäni kyllä. Kysely kannattaa
tehdä tutkimuksena, joka sijoitetaan sopivaan ajankohtaan ja siihen
kannustetaan vastaamaan palkintohoukuttimilla. Tutkimuksen oikealla
kohdistamisella voidaan tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelupolun kohtiin,
joihin yritys panostaa. Tripadvisorin kommentithan ovat spontaaneja eivätkä
kata asiakkaan polkua.
Hyvää
asiakaspalvelua on myös lähettää asiakkaille tietoa uutuuksista ja
tarjouksista. Tämä voi olla esimerkiksi säännöllinen uutiskirje. Yritys voi
lähettää jokaiselle uudelle asiakkaalle kiitoksen, jossa kertoo uutiskirjeen
hyödyllisyydestä ja tekee sen tilaamisen helpoksi. Asiakkaanhan tulee itse
tilata uutiskirje, joten näin se tehdään mahdollisimman helpoksi.
Ilias O. Pappas, I.O, Pateli A.G & Chrissikopoulos, V. 2014. Moderating effects of online shopping experience on customer satisfaction and repurchase intentions. International Journal of Retail & Distribution Management.Vol. 42 No. 3, 2014. pp. 187-204
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti