Onnistunut nettivideo
koukuttaa alusta alkaen. Siinä on yllättävä, terävä alku ja se sisältää tarinan. Eli siihen sovelletaan niin sanottua draaman kaarta. Kuten muillekin tuotteille, myös videolle pituus on yksi ratkaiseva valinta: netissä sen tulee olla lyhyt - tai sitten pidempi, riippuen tavoitteesta ja kohdeyleisöstä. Tässä vaiheessa tietysti googletan ja löydänkin FocusVideon kotisivun. Olen oikealla polulla:)Fazerin Suuri makujahti >>
Kun sunnuntaihesarin lukeminen keskeytyy mainokseen, se ärsyttää. Mutta ei tällä kertaa: Fazerin Suuri makujahti-video onkin mainio! Tarinan puitteet luodaan nopeasti, muttei tunnelma on silti nostalginen. Tarina alkaa heti. Video sisältää kilpailun, joka ei ole liian helppo. Tarinalla on myös yllättävä loppu, mikä on yllättää!Ainoa häiritsevä seikka oli ensin videon tapahtuma-ajan ja paikan outous. Ajattelin, että sen pitäisi kuvata Helsinkiä tai Karl Fazerin kotimaata Sveitsiä 1800-luvulla, mutta video ei luo sitä kuvaa. Sitten mukauduin ja ajattelin, että parempi niin - Fazerin sininen on universaalisti herkullista!
Vertailussa vloggaajan matkailuvideo... >>
Minun on pakko laittaa tämä vertailu tähän, koska löysin juuri eilen vlogin, jota aion seurata! Se on hyvin tehty: visuaalisesti selkeä, blogi on sopiva yhdistelmä tekstiä ja kuvia. Videot ovat hyväntuulisia ja esimerkkinä 'Seikkailu Suomessa kesällä 2014' esittelee Lappia juuri sellaisena kuin se on. Video antaa todenmukaisen kuvan, jes! Ja (silti) se on hauska ja mielenkiintoinen. Lapin maisemat ovat juuri sellaiset, kun ajat Rovaniemeltä Sallaan. Porot tulevat oikeasti tielle. Sallassa - ja muuallakin Suomessa -vuokramökit ovat juuri sellaisia, kuin Kristen esittelee. Katsoja voi samaistua vloggaajan saappaisiin ja kokea elämykset hänen kanssaan.
Tässä kyseisessä videossa olisin tehnyt alun hieman toisin: Kartta ja esittely ovat oikein hyvät, että katsoja pääsee asiaan kiinni. Mutta olisin kertonut esimerkiksi Joulupukista ja poroista heti alussa pienen tarinan, mikä olisi tuonut sisältöä houkuttelevasti esiin heti alussa. Myöhempi porojen näkeminen automatkalla olisi spiikkauksella voitu yhdistää videon alkuun.
Video on pitkä, mikä hieman ihmetytti. Mutta se on todennäköisesti tietoinen valinta: vloggaajalla on seuraajansa, jotka tykkäävät katsoa videoita kuin dokumentteja. Ne eivät ole mainoksia, vaan tarinoita.
... Ja matkailukohteen virallinen markkinointivideo >>
On mahtavaa, että Helsinki on nyt Helsinki Region! Laajentunut alue asettaa kuitenkin videolle haasteita: miten esitellä elämyksiä niin, ettei kokonaisuudesta tulee kirjava, tylsä tai sekava? Videoita onkin tehty tuoteteemoittain, mikä on varmasti hyvä ratkaisu.Tämä video on sarjan aloittajana niinsanottu yleisvideo, ja sellaiseksi se valitettavasti jääkin -erityisesti verrattuna vloggaajan Lappi-videoon. Kuten matkailukohteiden mainosvideot usein, ne kuvaavat maisemia ja ihmisiä ulkopuolisen näkökulmasta ilman kertojaa. Vloggaajan videossa katsoja on mukana tapahtumissa ja voi kokea matkailevansa itse. Pakko sanoa, että en huomaa tässä videossa tarinaa. Onneksi video on lyhyt, alle kaksi minuuttia, niin sen jaksaa varmaan kaikki katsoa. Katsojia tämä video ei kuitenkaan ole kerännyt, mikä kertoo jotain.
Tietysti videon tavoite ja käyttötilanteet vaihtelevat. Niin sanottu virallinen yleisvideo toimii hyvin esimerkiksi messuilla tai muussa tapahtumassa seinään heijastettuna.
Tämän jälkeen puikahdan lähiopetuksessa videoiden saloihin tarkemmin. Ennakkotehtävä on hyvä tapa pohtia asioita etukäteen, vaikka tuotoksen kirjoittaminen jäi viime hetkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti