AJATUKSIA VERKKOKAUPASTA JA VÄHÄN MUUSTAKIN
Tämä blogikirjoitus on Sähköinen liiketoiminta 2014 –
opintojakson ennakkotehtävä. Esittelen
alussa kaksi verkkokauppaa, jotka eivät ole ihan onnistuneita. Tämän jälkeen tutustun kahteen onnistuneeseen verkkokauppaan - niistä on hyvä ottaa esimerkkiä. Sokerina pohjalla tulee ajatuksia yrittäjän kotisivusta ja kokemuksista verkkokauppiaana.
Hyvä verkkokauppa on selkeä ja houkutteleva
Hyvä verkkokauppa on selkeä: löydän sieltä helposti juuri
sen, mitä olen etsimässä. Tuote
esitellään konkreettisesti kuvin ja tekstein, myös hinta on kirkkaasti esillä. Kun
valitsen tuotteen, näen selvästi, milloin se siirtyy ostoskoriin. Kaupan ehdot ja maksutavat ovat esillä niin,
että jopa minä kompastun niihin. En jotenkin jaksaisi näihin ankeisiin maksuasioihin
paneutua, mutta hyvässä verkkokaupassa ne esitetään mukavan yksinkertaisesti ja
värejä käyttäen. Verkkokaupassa asioinnin tulee siis olla niin helppoa, että letkeä kotikissakin tykkää siitä!
Tämä kriteeristö mielessäni ryhdyin hakemaan huonoja verkkokauppoja.
Keskityin suomalaisiin pieniin matkailuyrityksiin. Parin tunnin surffailusaaliini oli: Kuusamossa
on juuri avattu monta hyvää
verkkokauppaa, mutta vihdoinkin Kuopiosta löysin kaksi verkkokauppaa, jotka voin esitellä tässä niin sanottuina huonoina esimerkkeinä. Anteeksi Kuopio ja kuopiolaiset! Rehellisesti sanottuna en jaksanut hakea neulaa heinäsuovasta kauempaa ja tyydyn tehtävän ohjeen vastaisesti näihin kahteen esimerkkiin. Lisäksi kerron kahdesta muusta esimerkistä: ihastuksen väreitä nostattaneista ruotsalaiskaupoista sekä yhden suomalaisen yrittäjän kotisivusta ja viestintätavoista.
Soita tai lähetä sähköpostia
Kuopion museon verkkokaupasta voit ostaa kivoja muistoja joko
soittamalla tai lähettämällä sähköpostia. Ensimmäinen ajatukseni oli, onko tämä
verkkokauppa ollenkaan. Tilastokeskuksen määritelmän mukaan kyllä: ’Verkkokaupalla
eli internetkaupalla tarkoitetaan ostamista tai tilaamista internetin kautta
kuluttajan omaan tai kotitalouden käyttöön riippumatta siitä, tuleeko lasku
maksettavaksi myöhemmin vai maksetaanko ostokset välittömästi verkkopankin,
luottokortin, verkkomaksun tai vastaavan kautta.’
Museokauppa on arvatenkin tarkoitettu ensisijaisesti museon vierailijoille. Koska tilaus onnistuu myös sähköpostise eli internetin kautta, on se samalla verkkokauppa. Valikoima on monipuolinen ja mielenkiintoinen. Mikä parasta,
siellä löytyy nimenomaan paikallishistoriasta ammentavia käytännöllisiä
tuotteita. Esimerkiksi Kuopiossa asunut Suomen historian merkkinainen Minna Canth on inspiroinut tekstejä T-paitoihin: ' Kaikkea muuta, kunhan ei vaan nukkuvaa, puolikuollutta elämää!'
Kovin kankeaa ostaminen kuitenkin on. Ensinnäkin,
sähköpostia lähettäessäsi et tiedä tuotteen saatavuutta eli pettymys voi tulla
paluupostissa. Sivulla kerrotaan selkeästi, että hintoihin lisätään viiden euron
toimitusmaksu + todelliset postituskulut. Mutta miten tuote maksetaan?
Olisi niin helppoa ruksata haluamani t-paita, koko
ja väri. Tärkeää on heti nähdä, onko haluamani tuote nettikaupan varastossa. Lopuksi maksu luottokortilla ja
odottaa tuote lähimpään markettiin, jonka lokerosta voin hakea t-paitani vaikka
illalla klo 22.
Voin hyvin kuvitella, että sähköpostit myös aiheuttavat
henkilöstölle niin sanottua turhaa työtä. Paljon kustannustehokkaampaa olisi vain pakata ja postittaa tuotteet, jotka asiakas on tilannut ja
maksanut. Ei tarvitsisi vastata, että mustaa väriä ei juuri nyt ole, mutta
kävisikö asiakkaalle valkoinen…
Se vilahti jo ostoskoriin
Tahkosafareilla on oikein hyvä verkkokaupan aloitussivu.
Tuotteet on lajiteltu ja niistä on kivoja kuvia. Juuri SE palvelu – tai oikeammin
konkreettinen tuote - on helppo löytää:
haluan vuokrata kanootin ensi kesänä.
Kuukausittainen aikataulu, henkilömäärä ja paikka (Kuopio tai Tahko) ovat oikein mukavasti valittavissa. Valitsen ne ja klikkaan ’tarkista saatavuus’. Ensin näyttää sitä, että mitään ei tapahdu. Mutta tapahtuu hyvinnii: ’Tarkista saatavuus’ muuttuu ’Varaa nyt’-painikkeeksi. Kun varaan, tuote vilahtaa ostoskoriin. Ongelma on vain se, etten heti tajua sitäkään. Ostoskori on pienen pieni kuva sivun yläreunassa monien yrityslogojen keskellä.
Kuukausittainen aikataulu, henkilömäärä ja paikka (Kuopio tai Tahko) ovat oikein mukavasti valittavissa. Valitsen ne ja klikkaan ’tarkista saatavuus’. Ensin näyttää sitä, että mitään ei tapahdu. Mutta tapahtuu hyvinnii: ’Tarkista saatavuus’ muuttuu ’Varaa nyt’-painikkeeksi. Kun varaan, tuote vilahtaa ostoskoriin. Ongelma on vain se, etten heti tajua sitäkään. Ostoskori on pienen pieni kuva sivun yläreunassa monien yrityslogojen keskellä.
Mitä toivoisin? Varauksen tekemisen nopeus on tietysti hyvä
asia ja muutenkin tämä verkkokauppa on todella hyvä. Kuitenkin kaksi ideaa
käytettävyyden parantamiseksi: Olisi kiva tietää, montako kanoottia on vielä
jäljellä. Tämä olisi erityisen tärkeä tieto, jos lähtöpäivä on lähellä. Samoin
ostoskori olisi oikein hyvä tuoda näkyvämmäksi varaajalle.
Abba on The Museum

Lipun ostaminen museon kotisivulta toimii erinomaisesti. Valitset
päivämäärän ja saat eteesi kellonajat. Samalla näet symboleista, onko lippuja
kuhunkin kellonaikaan runsaasti, vähän, vai siltä väliltä.Tämä on hyvä esimerkki myös museon
kävijähallinnasta, mutta se onkin jo toinen tarina.
Kun olen valinnut päivämäärän ja henkilömäärän, verkkokauppa
kysyy minulta, haluanko varata yöpymisen hotellin vierestä! Ihan mahtavaa,
hehkutan mielessäni. Varaaminen ja maksaminen on tehty asiakkaalle
mahdollisimman yksinkertaiseksi.
Mitä tapahtuu paikan päällä? Jos et ole printannut lippua
mukaan, voit tehdä sen kännykällä paikan päällä. Joku ehkä kysyy, mihin
paperista lippua enää tarvitaan… Siinä
on viivakoodi, jolla voit tallentaa oman museoelämyksesi: voit esimerkiksi laulaa,
vastata tietokilpailuun tai tanssia ABBAn tahtiin. Tämä kaikki on käyntisi
jälkeen ladattavissa museon ’Din Sida’ssa.
Pakko sanoa, että en löydä lippu-
kaupasta ja koko museosta mitään merkittävää kehitettävää. Mykistyin.
kaupasta ja koko museosta mitään merkittävää kehitettävää. Mykistyin.
Shoppia innostaa ostamaan
Vuole ei sanonut minulle mitään vielä tänä aamuna. Sitten
luin Vuoleen saaneen yli miljoonan euron sijoituksen
markkinapaikkateknologiansa kaupallistamiseen. Mediatiedotteessa
kerrotaan, että Vuole on luonut markkinapaikka-alustan, joka yhdistää
verkkomedian, verkkokaupan ja sosiaalisen median myynti- ja
markkinointikanavaksi. Tähän oli pakko tutustua!
Helsingborgs Dagbladetin verkkokauppa Shoppia on Vuoleen rakentama.
Sinne siis! Aloitussivu koostuu kuvista ja lyhyistä otsikoista. Shoppiassa voi ostaa melkein mitä vaan
ruuasta taloustarvikkeisiin, vaatteita, jopa mopoja!
Tuotteet on lajiteltu yläriviin, mutta lisäksi löydät
värikkäinä kuvina alennustuotteet ja myydyimmät tuotteet. Aluksi tämä kuvien ja värien paljous voi
tuntua kovin kirjavalta, mutta itse tykästyin siihen hyvin nopeasti. Kokonaisuus on helppo hahmottaa. Kun klikkaan
kuvaa, sieltä paljastuu kuvineen koko valikoima. Esimerkiksi vaatteet valitset
värin ja koon perusteella. Tuotteesta kerrotaan materiaali ja pesuohjeet.
Tosin, tiedänkö varmasti, minkä kokoinen on juuri tämän merkin paita? En
välttämättä, joten tarkemmat luonnehdinnat, kuten ’tämä merkki on isokoinen’
olisi hyvä lisä.
Niin sanotut tylsät, mutta tärkeät, asiat löydät sivun
alareunasta. Maksutapa ja palautusehdot eivät siis kilpaile asiakkaan
huomiosta, mutta ovat oikein selkeästi esillä alareunassa.
Hyvä Vuole ja Oulu!
Markkinointia, joka tuo asiakkaat luoksesi
Osuin surffaillessani Ulla Vilkmanin
kotisivuun, joka näyttää enemmän blogilta kuin kotisivulta. Ulla on markkinoinnin konsultti ja kouluttaja. Blogi on yksinkertainen
ja siksi selkeä. Yläpalkeista pääset suoraan asioihin, esimerkiksi ’valmennus’
vie lukijan suoraan tyypilliseen yritystilanteeseen, johon Ulla kuvaa
valmennuksessa tuotavan ratkaisupolun. Ei siis turhia vetolaatikoita.
Tällä sivulla ei ole mitään uutta eikä ihmeellistä asiakkaan
koukuttamiseksi. Valitsin sen viestinnän yksinkertaisuuden vuoksi. Jotkut sanovat sähköpostia vanhanaikaiseksi, mutta onko se?
Yhteydenottonappuloita on sijoitettu eri kohtiin sivustoa. Potentiaalisen asiakkaan ei siis tarvitse skrollailla löytääkseen sähköpostiosoitteen.
- Voit lähettää sähköpostia: Ulla vastasi minulle.
- Voit tilata Ullan tekemän ohjekirjasen: Sain sen sähköpostiini samana päivänä.
- Voit tilata valmennuksen heti: Sitä en kokeillut:)
Yhteydenottonappuloita on sijoitettu eri kohtiin sivustoa. Potentiaalisen asiakkaan ei siis tarvitse skrollailla löytääkseen sähköpostiosoitteen.
Toinen syy tämän yrittäjäblogin esittelyyn on se, että yrittäjän
kannattaa tehdä sellaista markkinointia ja myyntiä, johon omat resurssit
riittävät. Käytin tehtävää tehdessäni esimerkiksi Solitan, digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayrityksen, blogia. Sitä ei oltu päivitetty yli
puoleen vuoteen. Resurssien vai minkä vuoksi – sitä ei potentiaalinen asiakas
tiedä, mutta se tekee huonon vaikutelman joka tapauksessa.
Tosin pakko tunnustaa tästäkin esimerkistä: siellä on jonkin
verran vanhaa tietoa. Vakaa aikomukseni on lähettää Ullalle palautetta tästä heti
kun olen tämän oman blogini kirjoittanut.
Ajatuksia Villa Hangon hautajaisista
Luin Villa Hangon hautajaisista ensi kerran muutama kuukausi sitten ja nytpä
olikin mielenkiintoista lukea vastauksia. Itse en tietenkään tajunnut, osannut,
uskaltanut kommentoida…
Siis, miten minimoida palautukset ja maksimoida yrityksen
tulot? Ei niinkään pieni juttu pohdittavaksi. Villa Hangon omistajalle ilmainen
palautusoikeus toi paljon lisätyötä ja tulot laskivat, samoin hänelle alkoi
tulla aikaisempaa enemmän haastetta maksujen perinnäss
Maksu etukäteen ja mahdollisimman tarkka kuvaus tuotteesta ovat Pasi Immosen neuvot. Näihin on helppo yhtyä. Verkkokaupan rakentamisessakin taitaa päteä vanha viisaus: suunnittele huolella. Tosin kannattaa myös yrittää ja testata, jotta ei jää vain suunnittelun asteelle.
Maksu etukäteen ja mahdollisimman tarkka kuvaus tuotteesta ovat Pasi Immosen neuvot. Näihin on helppo yhtyä. Verkkokaupan rakentamisessakin taitaa päteä vanha viisaus: suunnittele huolella. Tosin kannattaa myös yrittää ja testata, jotta ei jää vain suunnittelun asteelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti