REVONTULISTA ONNISTUNUT MARKKINOINTIKAMPPANJA
MEK julkaisi syksyllä 2011
The Northern Lights-videon
YouTubessa. Loimuava spektaakkeli keräsi nopeasti ison määrän
latauksia. Se nousee edelleen ensimmäiseksi ei-mainoksena listalle, kun haen
YouTubessa ’northern lights’ –hakusanalla videoa. Sillä on yli1,7 miljoonaa latausta ja 1500 kommenttia. Kommenteista viimeisin on vain kaksi päivää sitten, vaikka video on ladattu jo yli
kaksi vuotta sitten.
Tämä video myös aiheutti niin sanotusti närää Norjassa,
koska Norja on katsonut olevansa etuoikeutetusti SE revontulten maa. Siellä on joidenkin
tilastojen mukaan enemmän revontulia kuin Suomessa, mutta ero ei ole iso. MEK
voitti tällä videolla Suomen laatuinnovaatiokilpailun matkailun toimialan sarjassa
vuonna 2012.
Tästä revontulikampanjasta kuulin numeroita ja kampanjan
muita tietoja useissa eri yhteyksissä vuoden 2012 aikana, mutta… nyt en
löytänyt mitään verkosta. Niinpä vastaukset kysymyksiin perustuvat vain ja
ainoastaan omaan pähkäilyyni – tosin esimerkiksi tilastoja perustana.
Videota tuettiin
todennäköisesti muilla internet-markkinointikampanjoilla. Esimerkiksi banneri
YouTubessa, kun henkilö haki luontoon liittyvillä hakusanoilla tai
maakohtaisilla widget-kampanjoilla.
Kohderyhmä: Revontulet herättävät kiinnostusta erityisesti Kiinassa
ja Japanissa sekä Europassa Iso-Britanniassa.
Tavoite: Herättää kiinnostus Suomea kohtaan. Suomi tunnetaan huonosti, sitä huonommin mitä
kauemmaksi mennään. Siksi huomion ja mielenkiinnon herättäminen on ensimmäinen
vaihe. MEK tekee mielikuvamarkkinointia nimenomaan maihin, joissa tunnettuus on
heikompi.
Mittaaminen: Videon latausten määrä ja maantieteellinen sijainti suoraan
mitattavissa. www.visitfinland.fi –sivun kävijämäärä
ynnä muu analyysi kertoo välillisesti videon herättämästä mielenkiinnosta.
Japanilaisten yöpymiset lisääntyivät 2+% vuodesta 2011 vuoteen 2012 –
revontulien houkuttelemana?
Kampanjan jatko: Northern lights-teemasta on tehty mobiilisovelluksia:
Laplication sekä Salla Northern Lights. Revontulet kannattaa pitää mukana
mielikuvamarkkinoinnissa, ja tähän Laplication oli hyvä jatke: voit katsella
revontulia milloin vain, missä vain.
www.mek.fi |
Erityisen hyvää oli se, että kampanja tehtiin videona. Se on visuaalinen, ’vangitseva’
media. Juuri sopiva mielikuvien luomiseen.
MEK on jatkanut hyvää työtä:
Se voitti juuri Digital Tourism Think Tank Awards 2013 -palkinnon kategorian parhaassa brändäyksessä. Paljon Onnea!
Se voitti juuri Digital Tourism Think Tank Awards 2013 -palkinnon kategorian parhaassa brändäyksessä. Paljon Onnea!
Mielenkiintoinen kampanja, revontulet. Todellakin sellainen matkailutuote, jota ei ihan mistä tahansa löydy. Tulipa itsekin tutustuttua tuohon YouTube-materiaaliin tarkemmin!
VastaaPoistaTämä on sellainen juttu, joka minutkin on saanut aktiiviseksi aikoinani. Tänä vuonnahan muuten norjalaiset ovat lanseeranneet oman revontulikampanjansa. Meidän Lapissa lasikattoiset yöpymismajat tai iglut, mitä lie, ovat suosiossa juuri siksi, että ihmiset näkisivät revontulet lämpimästi ja mukavasti. Ja kiinalaisillehan revontulten alla aikaansaatu lapsi on oleva onnekas, älykäs ja menestyvä. Kerran Rovaniemen Arktikumissa, revontulikopissa sohvalla, keinorevontulitaivaan alla, arvatkaas mitä? Toivottavasti siitä tulevasta pikku kiinalaisesta tulee onnekas ja menestynyt, ettei feikki vain synnyttäisi feikkiä...
VastaaPoistaKiva että olit ottanut tarkastelun alle youtube-kampanjan. Se on kuitenkin Suomessa kai melko vähäisesti käytetty. Muutoinkin oli selkeä sekä visuaalisesti että sisällöllisesti tämä postaus, ja juuri sopivan pituinenkin. Ei mitään kritisoitavaa keksi.
VastaaPoistaKiitos kommenteistanne! Yllä mainitsemani Salla Northern Lights on vain Androidissa toistaiseksi:( Harmi, sillä olin ihan innoissani lataamassa sitä käyttöön Salla-viikon ajaksi.
VastaaPoistaTunnen tämän jutun melko hyvin ja voin kertoa, että oikeastaan se lähti täältä liikkeelle http://vimeo.com/29568236
VastaaPoista