Mitä Giellajohka tarjoaa vieraalleen?
Tehtävänä on suositella Giellajohkalle sopivia sähköisiä jakelukanavia. Siispä ensin katsaus Giella-Johkan kotisivulle: mitä yritys tarjoaa ja millaiselle asiakkaalle tarjonta sopisi.
Kotisivu kertoo kauniista luonnonympäristöstä, jossa voi
rentoutua kalastamalla, retkeilemällä ja yksinkertaisesti luonnosta nauttimalla.
Miten luonnosta nautitaan? Britille, saksalaiselle ja suomalaisellekin
kannattaisi kertoa mukavia konkreettisia esimerkkejä, sillä luonto on paitsi
kaunis myös jollekulle pelottava.
Giellajohka tarjoaa myös kulttuuria: poroja ja saamelaisuutta,
saunan ja hyvää ruokaa. Jälleen herää kysymyksiä: Miten vieras voi kokea
saamelaisuutta? Miten saunotaan? Mitä hyvällä ruualla tarkoitetaan? Ehkä
paikallista, ehkä saamelaista – mutta mitä on saamelainen ruoka?
Giellajohkan sijainti (www.giellajohka.fi) |
Ensimmäiset neuvoni yritykselle ovat: Kuvaile kysymyksiä
herättäneet asiat tarinoilla ja kerro, miten näitä asioita voi kokea
Giellajohkassa. Kotisivulla on kaksi videota, mikä on oikein hyvä, mutta ne
ovat aika pitkiä, kun sisällöstä ei kerrota mitään.
Huoneet
ovat loma-asuntotyylisiä. Osassa huoneista on oma keittiö ja suihku/wc, osassa
ne ovat yhteiskäytössä. Majoitustilat ovat siis eritasoisia ja kapasiteetti on
pieni. Tämän vuoksi rajaan kohderyhmän yksittäismatkailijoihin, jotka tekevät
itse varauksensa. Ihanteellisin vaihtoehto olisi myyntikanava, jossa yhdistyvät
lomamökki-tyylinen ajoitusmyynti, aktiviteetteina retkeily ja kalastus sekä hyvä
ruoka. Omaa online-kauppaa en ehdota, sillä en tunne yrityksen rahallisia ja
henkilöstöresursseja. Koska yrityksen resurssit ovat todennäköisesti hyvin
rajalliset, on mielestäni järkevintä hakea myyntikanavia, joista on linkitys
esimerkiksi Tripadvisoriin.
Giellajohka
ei kerro vastuullisuudestaan, joten vastuullisuutta painottavat, erityisesti
myös sertifikaattia todistukseksi vaativat myyntisivustot – esim http://www.greentraveller.co.uk
jäävät pois, vaikka ne mielestäni sopisivat tähän Lapin erämaassa sijaitsevaan
yritykseen.
Näkyvyyttä ja myyntiä
valituille kohderyhmille
Parasta
olisi ’löytää’ juuri tietyt, kohteen tarjoamien aktiviteettien harrastajien
foorumit. Giellajohkassa voi vaeltaa ja kalastaa, joten vaeltamisen ja
kalastuksen harrastajille suunnatut sivut olisivat paras valinta sekä näkyvyys-
että myyntikanaviksi. Todellisuudessa Giellajohkan tulisi kertoa vaellus- ja
kalastusmahdollisuuksista konkreettisemmin kotisivullaan kuin se nyt tekee:
miten pitkiä ja vaativia reitit ovat, millaisia palveluita reiteillä on,
pärjääkö siellä yksin vai suositellaanko opasta jne.
Britit hakevat hyvinvointia
Brittien
kulttuurimatkailusta suurin osa on niin sanottua korkeakulttuuria, joten haen Giellajohkalle
kohderyhmiä ja kanavia, joissa luonto ja kulttuuri yhdistyvät. Britit tekevät yli 40 miljoonaa aktiviteetteihin perustuvaa
lomamatkaa ulkomaille vuosittain. Suosituimmat aktiviteetit ovat kävely,
vaellus ja hiihto(laskettelu). Terveystietoisuus on lisännyt näiden matkojen
suosiota erityisesti varttuneemman väestön keskuudessa. Kiinnostus ruokaan ja erilaisiin
ruokakulttuureihin on kasvanut viime vuosina myös Britanniassa.
Hyvinvointimatkailu ’Wellbeing’ on trendi, johon kuuluu myös luontomatkat. MEKin jakelukanavaselvitys >>
Jakelukanavaselvityksessä
tähdennetään, että britit, ja varsinkin kulttuurin harrastajat, ovat kriittisiä
kuluttajia eli palveluiden tulee olla erittäin hyvin valmisteltuja. Siis
palveluiden kuvaaminen ja yrityksen laadukas näkyminen verkossa on asia, jota
ei voi korostaa liikaa.
Giellajohka voisi satsata yhteen kalastusfoorumiin. Foorumissa tulee olla aktiivisesti mukana, joten liian moneen ei kannata mennä mukaan. Kalastuksen
harrastajille kyseisessä selvityksessä on paljon harrastesivustoja, joissa on tietoa ja keskustelua
välineistä ja kalastuskohteista. Go Fishing on kuvagalleria, jolla on ollut jakelukanavaselvityksen
aikaan 21 000 kävijää kuukaudessa, kalastusta harrastavia, enimmäkseen
brittejä. Sivustolle voi jokainen ilmaiseksi lisätä kuvia ja videoita, eli
kustannusta tulisi vain henkilöstön työstä. Sivustosta voi tietysti myös ostaa
markkinointitilaa, esimerkiksi bannerin.
Fishing.fi kuulostaa hyvältä: hakukoneoptimoinnilla voisi ohjata potentiaaliset
kiinnostuneet suoraan suomalaisia kohteita markkinoivalle sivulle. Innostun,
sillä yläpalkki lupaa myös mökkien vuokrausta. Tämä sivu on kuitenkin täysin
vanhentunut eli unohdetaan se heti.
Hiking Finlandilla on jakelukanavaselvityksen
mukaan hyvin seuraajia. Sivustolla on vaellusvarusteiden arvosteluiden lisäksi haastatteluja
ja blogi. Suuri osa jutuista on ’pohjoisesta’, erityisesti Suomen Lapista.
Sivustolle tulevat hakukoneen kautta juuri vaelluksesta ja pohjoisesta
kiinnostuneet, joten Giellajohkan kannattaisi hankkiutua blogiin tai haastatteluun.
Tämä olisi kertaluonteinen juttu, eli ei tarvitsisi aktiivisesti osallistua
foorumiin.
Blogit ovat päivän sana. Britanniassa on tähän monia vaihtoehtoja, mutta käytännössä hylkäsin ne: bloggarin kustantaminen yhden yrityksen toimesta ei ole mahdollista. Sen sijaan Giellajohka voi olla aktiivinen ja olla mukana alueellisessa matkailuyhteistyössä, jotta voisivat tuottaa yhdessä bloggarin alueelle.
Myyntikanava Britanniassa: vapaa-ajan asuntojen vuokraaja
Päädyin vapaa-ajan asuntojen vuokraajaan yksinkertaisesti siitä syystä, että en löytänyt vaellukseen ja
kalastukseen kohdennettuja, indis-matkailijoille sopivia myyntikanavia –
ryhmille näitä kyllä löytyy!
Flipkey on hyvä vaihtoehto vapaa-ajan asuntojen vuokraajaksi. Giellajohka sopii
siellä Adventure-kategoriaan, jossa on esimerkiksi Yellostone ja British
Columbia. Flipkeystä on linkitys Tripadvisoriin (sivuston omistaja), mikä edesauttoi tätä valintaa.
Lisäksi tätä kautta voi linkittää vuokrattavat asunnot myös HomeAway’hin, ja
saatavilla on myös mobiiliversio.
Giellajohka ensimmäinen suomalainen yritys Adventure-kategoriassa? www.flipkey.com |
Flipkeyllä
on monipuolinen käyttäjäkunta, ja se tavoittaa myös 45-65+ - vuotiaat.
Vuokraaja maksaa kolme prosenttia vuokrahinnasta per varaus. Jos asuntoja on vuokralla
useampia, voi ilmeisesti neuvotella erikoishinnan. Flipkeyn ehdoton etu on
se, että varaaminen tapahtuu täällä – vuokraajan ei tarvitse ottaa vastaan
sähköpostitiedusteluja.
Vastuullisuus on myyntivaltti
Olisin niin iloinen, jos suomalaiset pienyritykset ottaisivat vastuullisuuden tosissaan. Esimerkiksi Responsibletravel.com voisi olla oiva myyntipaikka Giellajohkalle: mukana olevien yritysten tulee tarjota aitoja kontakteja paikallisten ihmisten kanssa ja paikallisen luonnon sekä kulttuurin kanssa. Ympäristöasioista huolehtiminen on tämän myyntipaikan ehdoton kriteeri ja isommilta organisaatioilta vaaditaan sertifikaatti. Pienemmiltä yrityksiltä riittää selonteot, miten he auttavat huolehtimaan ympäristöstä - tämän Giellajohka voisi tehdä!
Saksassa isoihin myyntikanaviin
Saksa
on minulle se kaikkein innostavin markkina – ja tässä tehtävässä kovin
haastava. MEKille tehdyistä jakelukanavaselvityksistä en valitse yhtään
foorumia. Kulttuuriraportti oli, kuten Iso-Britanniassakin, keskittynyt
kaupunki- ja korkeakulttuuriin. Outdoors-selvityksessä oli aktiviteettien –
vaellus ja kalastus – puolesta monta sopivalta vaikuttavaa vaihtoehtoa, mutta
ne olivat pelkästään ryhmämatkojen järjestäjiä - esimerkiksi Wikinger Reisen.
Tämän
vuoksi päädyn suosittelemaan myyntikanavaksi jälleen vapaa-ajan asuntojen
vuokraajia. Seuraavassa esittelen kolme vaihtoehtoa, joista suosittelen kahta
jälkimmäistä:
Ferienhausmiete
on oman ilmoituksensa mukaan yksi Saksan suurimpia lajissaan, erittäin hyvin
hakusanoilla optimoitu, 8 miljoonaa kävijää vuodessa. Tämä sivusto voi
kuitenkin tulla kalliiksi kiinteiden hintojen vuoksi – käsittääkseni maksetaan
ilmoituksesta, vaikka ei tulisi yhtään varausta. Sivustolla on kuusi
suomalaista mökkiä vuokrattavana – ei siis suosittu! Mutta olisiko sieltä
helpompi erottua kuin suuresta joukosta? Ei, en suosittelisi tätä.
Ferienhausmiete.de:n hinnasto >> |
Suositukseni
on Saksassa on E-domizil ja Tourist-Online.de. Näistä E-domizil on erittäin
suosittu suomalaisten keskuudessa: lähes 3000 mökkiä vuokralla. Täällä
maksetaan vain kaupasta, mutta melkein 20% vuokrahinnasta! E-domizil.de on
matkatoimisto, joka on osa European Holiday Rentalsia. Sillä on erittäin tarkat
tiedot toiminnastaan sivuillaan, myös laatusertifikaatti, eli vaikuttaa
luotettavalta ja tehokkaalta. Tarkkoja kävijä- tai tehokkuuslukuja ei tosin
anneta.
Tourist-Online.de
kuuluu ilmeisesti E-domizilin kanssa samaan konserniin. En ihan päässyt
selvyyteen yritysjärjestelyistä, mutta molemmat sivustot linkittävät toisilleen.
Varaustoiminta on joka tapauksessa erilaista. Tourist-Online kertoo myös
olevansa yksi suurimmista saksankielisen Euroopan vapaa-ajanasuntojen vuokraajista.
Se on käsittääkseni yksityisten mökinomistajien vuokrauskanava. Hinta on kiinteä 99 euroa per vuosi ensimmäisenä
vuonna, ja sen jälkeen 129 euroa.
Tourist-Online.de'llä on kalastuksesta
kiinnostuneille oma mökkiryhmänsä, mikä tietysti sopisi Giellajohkalle. Tourist-Online
on myös hyvin ammattimaisesti työstetty: siellä on myös puhelimitse
asiakaspalvelu, ja se on linkitetty sosiaaliseen mediaan samoin kuin laatua
osoittavat sertifikaatit ovat näkyvillä. Tilastojen mukaan noin 240 000 mökkiä
katsotaan päivittäin –kuulostaa isolta määrältä! Molemmissa suosituksissani on
asiakkaiden kommentointimahdollisuus, mikä on tietysti oikein hyvä asia!
Linkitystä Tripadvisoriin en valitettavasti löydä.
Tourist-Online: kalastusmökit erikseen sopii Gieallajohkalle. >> |
Entäpä Saksan näkyvyyskanavat?
Valitsemani myyntikanavat tekevät tehokasta markkinointia - luotan siihen! - , joten testaisin niiden tuottavuuden ennen kuin lähtisin hakemaan näkyvyyttä muualta. Saksassa on esimerkiksi vaeltamiseen erikoistunut Wandernforum. Vaeltaminen on saksalaisille paikasta toiseen kulkemista, joten Giellajohkassa asuminen ja sieltä päiväretket ovat eri asia.
Saksalaisen bloggaajan houkutteleminen on yksittäiselle
pienelle yritykselle liian kallista, mutta tilaisuuden tullen kannattaa olla
mukana bloggarien isäntänä. Yksi tunnetuimpia
saksalaisia matkailublogeja on Sebastian Canavesin Off the Path
- näin ymmärsin, kun hän oli täällä MEKin vieraana tammikuussa.
Missä kanavissa näkyä ja myydä
Suomessa?
Kalapaikka.net
on hyvä vaihtoehto: siellä on sekä kalastuspöhinää, kuten keskusteluja ja valokuvia, että
mökinvuokrausta – nimenomaan kalapaikkojen läheltä. Täällä Giellajohkalla onkin mökkivuokrausilmoitus. Kalapaikka.netin visuaalisuus on omanlaisensa, mutta tänne voisi kyllä kirjoittaa pidemmän kuvauksen ja lisätä muutaman kuvan, jos mahdollista. Sivulla on tietoja vuodelta 2012, mikä tekee epäammattimaisen ja epäluotettavan vaikutelman.
Kalapaikka.net toimii myös mobiilina, joten siellä näkyminen on oikein hyvä kesäaikaan ilman päämäärää kulkeville
automatkailijoille. Sivusto ei kerro tunnuslukuja, mutta sitä päivitetään
säännöllisesti, mikä on tietysti hyvä merkki. Hinnasto on epämääräinen:
lähtöhinta on 50 euroa + alv, mutta käytännössä paketti neuvotellaan.
Giellajohka Kalapaikka.netissä. >> |
Myös Suomessa
mökkien vuokraaminen kannattaa keskittää mökkivuokraamoon. Nettimökissä on
kiinteä hinta 126 euroa vuodessa, tai useammasta mökistä voi hintaa neuvotella.
Nettimökissä vuokraaja tekee itse ilmoituksen, joten sinne olisi ’helppo’ tehdä
kalastus- ja retkeilymahdollisuuksia painottava teksti ja kuvat.
Karavaanarit
on yrityksen yksi rajattu kohderyhmä Suomessa, joten näkyminen camping.fi-sivustolla vaikuttaisi luonnolliselta valinnalta. Inarista-Ivalosta on mukana viisi yritystä. Camping.fi -sivulla ei kerrota hinnoittelua, eikä tehokkuuslukuja markkinointikanavan arvioimiseksi tarkemmin.
Giellajohka tälle kartalle? >> |
Ensin kärjet kuntoon!
Tämä tehtävä on opintojakson antoisin: käytännönläheinen ja kohderyhmä-ajattelua opettava. Giellajohka on varmaankin oikein viehättävä paikka, mutta sen kannattaisi terävöittää ydintuotteensa: patikointi, kalastus, saamelaisuus sekä wild food. Edelleen, näistä hyvät tarinat ja kuvat kotisivulle. Näillä kärjillä maailmanvalloitukseen:)
Resurssit ovat varmasti
pienet ja aikaa niukasti, mutta kuitenkin: patikointireiteistä ja
kalastuskohteista pitää löytyä tietoa. Kulkuyhteydet ’keskelle ei mitään’ on
oleellinen tieto: esimerkiksi linja-autoaikataulu ja yksityisen kuljetuksen
hinta Ivalon lentokentältä olisi hyvä tieto – varmaan hinta on neuvoteltavissa,
jos ei ole vielä neuvoteltu?
Miten hallinnoida eri markkinoiden
myyntikanavoita?
En
siis suositellut Giellajohkalle omaa on line-varaamoa, vaan myyntiä useiden eri
markkinoille tähtäävien kanavien kautta. Oikeassa elämässä näitä varaamoja
pitäisi pystyä hallinnoimaan, jottei tule tuplabuukkauksia ja yrityksessä on
tieto varaustilanteesta. Tätä en osannut lähteä ratkaisemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti