sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Giellajohka sähköiseen kauppaan

Mitä Giellajohka tarjoaa vieraalleen?



Tehtävänä on suositella Giellajohkalle sopivia sähköisiä jakelukanavia. Siispä ensin katsaus Giella-Johkan kotisivulle: mitä yritys tarjoaa ja millaiselle asiakkaalle tarjonta sopisi. 
Kotisivu kertoo kauniista luonnonympäristöstä, jossa voi rentoutua kalastamalla, retkeilemällä ja yksinkertaisesti luonnosta nauttimalla. Miten luonnosta nautitaan? Britille, saksalaiselle ja suomalaisellekin kannattaisi kertoa mukavia konkreettisia esimerkkejä, sillä luonto on paitsi kaunis myös jollekulle pelottava.
Giellajohka tarjoaa myös kulttuuria: poroja ja saamelaisuutta, saunan ja hyvää ruokaa. Jälleen herää kysymyksiä: Miten vieras voi kokea saamelaisuutta? Miten saunotaan? Mitä hyvällä ruualla tarkoitetaan? Ehkä paikallista, ehkä saamelaista – mutta mitä on saamelainen ruoka?

Giellajohkan sijainti (www.giellajohka.fi)
 
Ensimmäiset neuvoni yritykselle ovat: Kuvaile kysymyksiä herättäneet asiat tarinoilla ja kerro, miten näitä asioita voi kokea Giellajohkassa. Kotisivulla on kaksi videota, mikä on oikein hyvä, mutta ne ovat aika pitkiä, kun sisällöstä ei kerrota mitään.
Huoneet ovat loma-asuntotyylisiä. Osassa huoneista on oma keittiö ja suihku/wc, osassa ne ovat yhteiskäytössä. Majoitustilat ovat siis eritasoisia ja kapasiteetti on pieni. Tämän vuoksi rajaan kohderyhmän yksittäismatkailijoihin, jotka tekevät itse varauksensa. Ihanteellisin vaihtoehto olisi myyntikanava, jossa yhdistyvät lomamökki-tyylinen ajoitusmyynti, aktiviteetteina retkeily ja kalastus sekä hyvä ruoka. Omaa online-kauppaa en ehdota, sillä en tunne yrityksen rahallisia ja henkilöstöresursseja. Koska yrityksen resurssit ovat todennäköisesti hyvin rajalliset, on mielestäni järkevintä hakea myyntikanavia, joista on linkitys esimerkiksi Tripadvisoriin.
Giellajohka ei kerro vastuullisuudestaan, joten vastuullisuutta painottavat, erityisesti myös sertifikaattia todistukseksi vaativat myyntisivustot – esim http://www.greentraveller.co.uk jäävät pois, vaikka ne mielestäni sopisivat tähän Lapin erämaassa sijaitsevaan yritykseen.

Näkyvyyttä ja myyntiä valituille kohderyhmille


Parasta olisi ’löytää’ juuri tietyt, kohteen tarjoamien aktiviteettien harrastajien foorumit. Giellajohkassa voi vaeltaa ja kalastaa, joten vaeltamisen ja kalastuksen harrastajille suunnatut sivut olisivat paras valinta sekä näkyvyys- että myyntikanaviksi. Todellisuudessa Giellajohkan tulisi kertoa vaellus- ja kalastusmahdollisuuksista konkreettisemmin kotisivullaan kuin se nyt tekee: miten pitkiä ja vaativia reitit ovat, millaisia palveluita reiteillä on, pärjääkö siellä yksin vai suositellaanko opasta jne.  

Britit hakevat hyvinvointia


Brittien kulttuurimatkailusta suurin osa on niin sanottua korkeakulttuuria, joten haen Giellajohkalle kohderyhmiä ja kanavia, joissa luonto ja kulttuuri yhdistyvät. Britit tekevät yli 40 miljoonaa aktiviteetteihin perustuvaa lomamatkaa ulkomaille vuosittain. Suosituimmat aktiviteetit ovat kävely, vaellus ja hiihto(laskettelu). Terveystietoisuus on lisännyt näiden matkojen suosiota erityisesti varttuneemman väestön keskuudessa. Kiinnostus ruokaan ja erilaisiin ruokakulttuureihin on kasvanut viime vuosina myös Britanniassa. Hyvinvointimatkailu ’Wellbeing’ on trendi, johon kuuluu myös luontomatkat. MEKin jakelukanavaselvitys >>
Jakelukanavaselvityksessä tähdennetään, että britit, ja varsinkin kulttuurin harrastajat, ovat kriittisiä kuluttajia eli palveluiden tulee olla erittäin hyvin valmisteltuja. Siis palveluiden kuvaaminen ja yrityksen laadukas näkyminen verkossa on asia, jota ei voi korostaa liikaa.

Giellajohka voisi satsata yhteen kalastusfoorumiin. Foorumissa tulee olla aktiivisesti mukana, joten liian moneen ei kannata mennä mukaan. Kalastuksen harrastajille kyseisessä selvityksessä on paljon harrastesivustoja, joissa on tietoa ja keskustelua välineistä ja kalastuskohteista. Go Fishing on kuvagalleria, jolla on ollut jakelukanavaselvityksen aikaan 21 000 kävijää kuukaudessa, kalastusta harrastavia, enimmäkseen brittejä. Sivustolle voi jokainen ilmaiseksi lisätä kuvia ja videoita, eli kustannusta tulisi vain henkilöstön työstä. Sivustosta voi tietysti myös ostaa markkinointitilaa, esimerkiksi bannerin.
Fishing.fi kuulostaa hyvältä: hakukoneoptimoinnilla voisi ohjata potentiaaliset kiinnostuneet suoraan suomalaisia kohteita markkinoivalle sivulle. Innostun, sillä yläpalkki lupaa myös mökkien vuokrausta. Tämä sivu on kuitenkin täysin vanhentunut eli unohdetaan se heti.

Hiking Finlandilla  on jakelukanavaselvityksen mukaan hyvin seuraajia. Sivustolla on vaellusvarusteiden arvosteluiden lisäksi haastatteluja ja blogi. Suuri osa jutuista on ’pohjoisesta’, erityisesti Suomen Lapista. Sivustolle tulevat hakukoneen kautta juuri vaelluksesta ja pohjoisesta kiinnostuneet, joten Giellajohkan kannattaisi hankkiutua blogiin tai haastatteluun. Tämä olisi kertaluonteinen juttu, eli ei tarvitsisi aktiivisesti osallistua foorumiin.
Blogit ovat päivän sana. Britanniassa on tähän monia vaihtoehtoja, mutta käytännössä hylkäsin ne: bloggarin kustantaminen yhden yrityksen toimesta ei ole mahdollista. Sen sijaan Giellajohka voi olla aktiivinen ja olla mukana alueellisessa matkailuyhteistyössä, jotta voisivat tuottaa yhdessä bloggarin alueelle.

Myyntikanava Britanniassa: vapaa-ajan asuntojen vuokraaja

 
Päädyin vapaa-ajan asuntojen vuokraajaan yksinkertaisesti siitä syystä, että en löytänyt vaellukseen ja kalastukseen kohdennettuja, indis-matkailijoille sopivia myyntikanavia – ryhmille näitä kyllä löytyy! 
Flipkey on hyvä vaihtoehto vapaa-ajan asuntojen vuokraajaksi. Giellajohka sopii siellä Adventure-kategoriaan, jossa on esimerkiksi Yellostone ja British Columbia. Flipkeystä on linkitys Tripadvisoriin (sivuston omistaja), mikä edesauttoi tätä valintaa. Lisäksi tätä kautta voi linkittää vuokrattavat asunnot myös HomeAway’hin, ja saatavilla on myös mobiiliversio.
Giellajohka ensimmäinen suomalainen yritys Adventure-kategoriassa?
www.flipkey.com
Flipkeyllä on monipuolinen käyttäjäkunta, ja se tavoittaa myös 45-65+ - vuotiaat. Vuokraaja maksaa kolme prosenttia vuokrahinnasta per varaus. Jos asuntoja on vuokralla useampia, voi ilmeisesti neuvotella erikoishinnan. Flipkeyn ehdoton etu on se, että varaaminen tapahtuu täällä – vuokraajan ei tarvitse ottaa vastaan sähköpostitiedusteluja. 
 

 

 

 

 

 

Vastuullisuus on myyntivaltti  


Olisin niin iloinen, jos suomalaiset pienyritykset ottaisivat vastuullisuuden tosissaan. Esimerkiksi Responsibletravel.com voisi olla oiva myyntipaikka Giellajohkalle: mukana olevien yritysten tulee tarjota aitoja kontakteja paikallisten ihmisten kanssa ja paikallisen luonnon sekä kulttuurin kanssa. Ympäristöasioista huolehtiminen on tämän myyntipaikan ehdoton kriteeri ja isommilta organisaatioilta vaaditaan sertifikaatti. Pienemmiltä yrityksiltä riittää selonteot, miten he auttavat huolehtimaan ympäristöstä - tämän Giellajohka voisi tehdä!  
 

Saksassa isoihin myyntikanaviin

Saksa on minulle se kaikkein innostavin markkina – ja tässä tehtävässä kovin haastava. MEKille tehdyistä jakelukanavaselvityksistä en valitse yhtään foorumia. Kulttuuriraportti oli, kuten Iso-Britanniassakin, keskittynyt kaupunki- ja korkeakulttuuriin. Outdoors-selvityksessä oli aktiviteettien – vaellus ja kalastus – puolesta monta sopivalta vaikuttavaa vaihtoehtoa, mutta ne olivat pelkästään ryhmämatkojen järjestäjiä - esimerkiksi Wikinger Reisen.  
Tämän vuoksi päädyn suosittelemaan myyntikanavaksi jälleen vapaa-ajan asuntojen vuokraajia. Seuraavassa esittelen kolme vaihtoehtoa, joista suosittelen kahta jälkimmäistä:

Ferienhausmiete on oman ilmoituksensa mukaan yksi Saksan suurimpia lajissaan, erittäin hyvin hakusanoilla optimoitu, 8 miljoonaa kävijää vuodessa. Tämä sivusto voi kuitenkin tulla kalliiksi kiinteiden hintojen vuoksi – käsittääkseni maksetaan ilmoituksesta, vaikka ei tulisi yhtään varausta. Sivustolla on kuusi suomalaista mökkiä vuokrattavana – ei siis suosittu! Mutta olisiko sieltä helpompi erottua kuin suuresta joukosta? Ei, en suosittelisi tätä.


Ferienhausmiete.de:n hinnasto >>


Suositukseni on Saksassa on E-domizil ja Tourist-Online.de. Näistä E-domizil on erittäin suosittu suomalaisten keskuudessa: lähes 3000 mökkiä vuokralla. Täällä maksetaan vain kaupasta, mutta melkein 20% vuokrahinnasta! E-domizil.de on matkatoimisto, joka on osa European Holiday Rentalsia. Sillä on erittäin tarkat tiedot toiminnastaan sivuillaan, myös laatusertifikaatti, eli vaikuttaa luotettavalta ja tehokkaalta. Tarkkoja kävijä- tai tehokkuuslukuja ei tosin anneta.
Tourist-Online.de kuuluu ilmeisesti E-domizilin kanssa samaan konserniin. En ihan päässyt selvyyteen yritysjärjestelyistä, mutta molemmat sivustot linkittävät toisilleen. Varaustoiminta on joka tapauksessa erilaista. Tourist-Online kertoo myös olevansa yksi suurimmista saksankielisen Euroopan vapaa-ajanasuntojen vuokraajista. Se on käsittääkseni yksityisten mökinomistajien vuokrauskanava. Hinta on  kiinteä 99 euroa per vuosi ensimmäisenä vuonna, ja sen jälkeen 129 euroa.
Tourist-Online.de'llä on kalastuksesta kiinnostuneille oma mökkiryhmänsä, mikä tietysti sopisi Giellajohkalle. Tourist-Online on myös hyvin ammattimaisesti työstetty: siellä on myös puhelimitse asiakaspalvelu, ja se on linkitetty sosiaaliseen mediaan samoin kuin laatua osoittavat sertifikaatit ovat näkyvillä. Tilastojen mukaan noin 240 000 mökkiä katsotaan päivittäin –kuulostaa isolta määrältä! Molemmissa suosituksissani on asiakkaiden kommentointimahdollisuus, mikä on tietysti oikein hyvä asia! Linkitystä Tripadvisoriin en valitettavasti löydä.
Tourist-Online: kalastusmökit erikseen sopii Gieallajohkalle. >>
 

Entäpä Saksan näkyvyyskanavat?

 
Valitsemani myyntikanavat tekevät tehokasta markkinointia - luotan siihen! - , joten testaisin niiden tuottavuuden ennen kuin lähtisin hakemaan näkyvyyttä muualta. Saksassa on esimerkiksi vaeltamiseen erikoistunut Wandernforum. Vaeltaminen on saksalaisille paikasta toiseen kulkemista, joten Giellajohkassa asuminen ja sieltä päiväretket ovat eri asia.
Saksalaisen bloggaajan houkutteleminen on yksittäiselle pienelle yritykselle liian kallista, mutta tilaisuuden tullen kannattaa olla mukana bloggarien isäntänä. Yksi tunnetuimpia saksalaisia matkailublogeja on Sebastian Canavesin Off the Path - näin ymmärsin, kun hän oli täällä MEKin vieraana tammikuussa.
 

Missä kanavissa näkyä ja myydä Suomessa? 


 
Giellajohkan tulee aktivoida Facebook-tilinsä tai lopettaa se kokonaan. Mikä on FB:n tavoite? Se ei ole selvä sinne tehtyjen harvojen päivitysten valossa. Esimerkiksi ajankohtaisia juttuja ja kilpailuja omille kohderyhmille, kuten kalastuksesta kiinnostuneille. Luulisi, että tarinoita riittää ympäri vuoden!  Myös luonnon muuttuminen vuodenaikojen mukaan on viehättävää.  Olisiko Facebook se kanava, jota yritys ehtisi päivittää myös englanniksi?  

Kalapaikka.net on hyvä vaihtoehto: siellä on sekä kalastuspöhinää, kuten keskusteluja ja valokuvia, että mökinvuokrausta – nimenomaan kalapaikkojen läheltä. Täällä Giellajohkalla onkin  mökkivuokrausilmoitus. Kalapaikka.netin visuaalisuus on omanlaisensa, mutta tänne voisi kyllä kirjoittaa pidemmän kuvauksen ja lisätä muutaman kuvan, jos mahdollista. Sivulla on tietoja vuodelta 2012, mikä tekee epäammattimaisen ja epäluotettavan vaikutelman. Kalapaikka.net toimii myös mobiilina, joten siellä näkyminen on oikein hyvä kesäaikaan ilman päämäärää kulkeville automatkailijoille. Sivusto ei kerro tunnuslukuja, mutta sitä päivitetään säännöllisesti, mikä on tietysti hyvä merkki. Hinnasto on epämääräinen: lähtöhinta on 50 euroa + alv, mutta käytännössä paketti neuvotellaan.
Giellajohka Kalapaikka.netissä. >>


Myös Suomessa mökkien vuokraaminen kannattaa keskittää mökkivuokraamoon. Nettimökissä on kiinteä hinta 126 euroa vuodessa, tai useammasta mökistä voi hintaa neuvotella. Nettimökissä vuokraaja tekee itse ilmoituksen, joten sinne olisi ’helppo’ tehdä kalastus- ja retkeilymahdollisuuksia painottava teksti ja kuvat.


Karavaanarit on yrityksen yksi rajattu kohderyhmä Suomessa, joten näkyminen camping.fi-sivustolla vaikuttaisi luonnolliselta valinnalta. Inarista-Ivalosta on mukana viisi yritystä. Camping.fi -sivulla ei kerrota hinnoittelua, eikä tehokkuuslukuja markkinointikanavan arvioimiseksi tarkemmin.  
 
Giellajohka tälle kartalle? >>
 

Ensin kärjet kuntoon!


Tämä tehtävä on opintojakson antoisin: käytännönläheinen ja kohderyhmä-ajattelua opettava. Giellajohka on varmaankin oikein viehättävä paikka, mutta sen kannattaisi terävöittää ydintuotteensa: patikointi, kalastus, saamelaisuus sekä wild food. Edelleen, näistä hyvät tarinat ja kuvat kotisivulle. Näillä kärjillä maailmanvalloitukseen:)
 
Resurssit ovat varmasti pienet ja aikaa niukasti, mutta kuitenkin: patikointireiteistä ja kalastuskohteista pitää löytyä tietoa. Kulkuyhteydet ’keskelle ei mitään’ on oleellinen tieto: esimerkiksi linja-autoaikataulu ja yksityisen kuljetuksen hinta Ivalon lentokentältä olisi hyvä tieto – varmaan hinta on neuvoteltavissa, jos ei ole vielä neuvoteltu?
 

Miten hallinnoida eri markkinoiden myyntikanavoita?


En siis suositellut Giellajohkalle omaa on line-varaamoa, vaan myyntiä useiden eri markkinoille tähtäävien kanavien kautta. Oikeassa elämässä näitä varaamoja pitäisi pystyä hallinnoimaan, jottei tule tuplabuukkauksia ja yrityksessä on tieto varaustilanteesta. Tätä en osannut lähteä ratkaisemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti