Markkinat muuttuvat mobiiliksi
Mobiilin ja tabletin käytön lisääntyminen ei ole enää pelkkä trendi, vaan sitä tulee katsoa markkinoiden pysyvämpänä ilmiönä. >>
Myös suomalaisten ostokäyttäytyminen muuttuu
Maaliskuussa julkistetun tutkimuksen mukaan suurin muutos suomalaisten nettikäyttäytymisessä on netin käyttäminen kännykällä. Kyselyyn vastanneista reilusti puolet kertoi käyttäneensä nettiä liikkuessaan esimerkiksi työmatkalla, kahvilassa, lentokentällä. Kolme vuotta aiemmin vastaava luku oli 21%. >>
Jo 76% suomalaisista on tehnyt
verkossa ostoksia. Voisi siis kuvitella, että kännykällä ostaminenkin olisi
yleistynyt, mutta näin ei ole. Saman tutkimuksen mukaan kännykästä haetaan
tietoa, esimerkiksi luetaan sähköpostia, uutisia ja navigoidaan. Onkohan niin,
että ostoksia varten halutaan rauhaa eli ostokset tehdään kotona, missä on myös
tietokone? Vai johtuuko ostamattomuus siitä, että verkkokaupoissa ei ole
mobiilisovelluksia?
Mobiili shoppailu on suurin trendi – vai onko?
Uutukaisen tutkimuksen mukaan mobiilin käyttäminen verkko-ostoksissa on kasvattanut eniten suosiota viimeisen vuoden aikana. Tulos perustuu sähköisen verkkokaupan asiantuntijoille USA:ssa tehtyyn kyselyyn. Seuraavat suositut olivat verkko-ostaminen yleensä, mobiilipankkisovellukset ja mobiililompakon käyttö (mobile wallet). >>
Toisen tutkimuksen
mukaan mobiilimaksamisen nopea kasvu on kuitenkin jo hidastunut USA:ssa. Tässä kyselyssä
kolmannes vastaajista kertoi käyttäneensä mobiilimaksua. >>
Erityisesti
16-24-vuotiaat nuoret käyttävät jo nyt enemmän älykännykkää kuin tietokoneita, mukaan
lukien tabletit. Voiko olla muuta tulevaisuutta kuin kännykän lisääntyvä
käyttö myös maksuvälineenä? Nämä nuoret, ns. millennial- tai Y-sukupolvi on aina käyttänyt
kännykkää. Heille digitaalinen maailma on ainoa olemassa ollut maailma: he
eivät ole koskaan jonottaneet pankissa tai odottaneet kirjettä monta päivää –
heillä on nettipankki myös kännykässä ja viestit ovat kulkeneet tekstareina,
sähköposteina tai muina sähköisinä versioina. >>
Mobiilin – erityisesti mobiililompakon
– käyttäminen maksuvälineenä voi
kuitenkin johtua muustakin kuin trendikkyydestä: erityisesti Afrikan köyhissä
maissa kännykkää käytetään maksuliikenteeseen, koska muita vaihtoehtoja ei ole.
Syrjäisissä kyläyhteisöissä voi olla yksi- kaksi kännykkää, joita kaikki
käyttävät pankkiasioihin maksua vastaan. Nämä kylät ovat suoraan ilman
pöytätietokoneaikaa siirtyneet kännykkämaksuihin. >>
Mobile Walletin käyttö maailmassa >> |
Ennen matkaa – matkan aikana – matkan jälkeen
Ennen matkaa ihmiset ovat 'perinteisesti' käyttäneet kotona tietokonetta matkavarausten ja -maksujen tekemiseen mutta tabletit ovat hyvin
käteviä. Kun skaalautuvat sivut ja mobiilisovellukset yleistyvät, käytetäänkö
mobiililaitteita ja tabletteja matkojen varauksiin ja maksuihin enemmän myös kotona? Tabletin käyttö on mukavaa kotisohvalla, ja joissakin selvityksissä tämä näkyykin jo! En vaan enää löydä tähän lähdettä:(
Matkan akana
mobiili ja tablet ovat parhaat - läppärinkin kuljettaminen tuntuu kovin raskaalta kevyempiin vaihtoehtoihin verrattuna, erityisesti kun ilmaiset langattomat verkot ovat tarjolla. Jo muutaman vuoden
on ennustettu paikkatiedon käyttämisen lisääntymistä: kun kuljet kaupungin
keskustassa, voit ottaa vastaan tarjouksia lähiravintoloista. Mutta, mutta:
edelleen, tuoreen tutkimuksen mukaan ihmiset eivät halua pitää paikannusta
päällä ja saada ilmoituksia! Jos näin on, tämä hidastaa yritysten verkkokauppasovellusten voitollista hyödyntämistä. >> Esimerkiksi Dunkin' Donuts on sovellus, joka käyttää paikkatietoa tarjotakseen mobiilikäyttäjälle lähistöllä sijaitsevia palveluita.
Dunkin' Donuts ohjaa mobiilikäyttäjää |
Matkan jälkeen on mukava katsella kuvia kännykässä. Myös asiakastyytyväisyyskyselyyn vastaaminen tai Tripadvisoriin review’n kirjoittaminen helposti mobiililla esimerkiksi lentokentällä matkan lähestyessä loppua. Mobiili on siis käytössä kaikissa matkan vaiheissa!
Mobiilisovellus: SE juttu?
TUI esitteli
World Travel Marketissa 2013 mobiilisovelluksen, jolla asiakas voi tutustua
matkakohteeseen heti matkan maksettuaan, myös olla chattaamalla yhteydessä
kohdeoppaisiin. Sovelluksella voit lähettää ystäville tervehdyksiä matkalta,
jakaa kuvia ym. Matkan jälkeen se toimii sähköisenä kuva-albumina. Tämä
sovellus on kuulemani mukaan koekäytössä Saksassa, mutta Suomessa ei vielä
ollenkaan. >> TUIlla on tulossa uusi mobiilisovellus >> |
Työtä!
Verkkokauppa luo uusia työpaikkoja – tosin verkkokauppa ’syö’ perinteisen kaupan töitä, joten koko luku ei ole plussaa. Joka tapauksessa, kaksi miljoonaa työpaikkaa Euroopassa lasketaan linkittyvän suoraan ja epäsuoraan B to C – verkkokauppaan. >>
Mobiiliin,
tai ylipäätään verkkokauppaan, siirtyminen ei ole ihan helppoa perinteisiä
toimintatapoja käyttäville yrityksille ja työntekijöille. Mikä on turvallinen
valinta maksutavaksi? Miten houkutella
asiakkaat verkkokauppaan? Miten rakentaa brändi?
Sähköisen
kaupan palveluita ja koulutuksia tarjoavia yrityksiä onkin verkossa kasapäin. Jos
olisin valitsemassa palveluntarjoajaa, luotettavan ja hyvälaatuisen yrityksen
valinta vaatisi todella tarkan selvitystyön. Myös konferensseja on tarjolla: nimenomaan
mobiilimaksuihin keskittyvä konferenssi on yrityksille toukokuussa Lontoossa Konferenssissa mobiilisovellusten konkarit, kuten Best Western, ohjaavat untuvikkoja. Asiantuntemukselle
on kysyntää! >>
Mobiilimaksut konferenssin keskiössä >> |
Mobiilin erityishaasteet Euroopassa
Eurooppa-markkina
asettaa verkkokaupalle ylimääräistä haastetta verrattuna esimerkiksi
Yhdysvaltoihin: Kaupan verotus vaihtelee Euroopassa maittain, mikä asettaa
kaupat eriarvoiseen asemaan. Verotuksessa on isoimmillaan 10 prosentin ero! >>
Maiden lukumäärästä johtuen myös maksutapoja on lukuisia: Toiset palveluntarjoajat ovat toisissa maissa käytetympiä kuin toiset. >>
Ei siis ihme, että yrittäjät hakeutuvat koulutuksiin ja konferensseihin!
Onkohan
näihin erilaisiin vaihtoehtoihin tulossa kansainvälisejä standardeja
esimerkiksi ISO-järjestelmän puitteissa? Juna kulkee haasteista huolimatta
Mobiilin kärkimaat jatkavat kulkuaan ja suomalaiset sekä hännänhuiput tulevat perässä. Euroopan Unionin organisaatiot yrittävät ratkoa ongelmia, kuten verotusta. Verkkokaupan muutokset ovat kuitenkin sen verran nopeita, että jähmeät rakenteet pysynevät aina kaupan jäljessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti