ASIAKAS, ASIAKAS, ASIAKAS
Maantieteen oppitaustalla olen tottunut vanhaan viisauteen:
yrityksen kolme tärkeintä valintaa ovat 1. sijainti, 2. sijainti, 3.sijainti.
Tämän tehtävän jälkeen en ole enää niin varma asiasta. Ehkä tämä lista
kuuluukin näin: 1. asiakas, 2.asiakas, 3.asiakas?
Asiakas on siis keskiössä, kun tässä tehtävässä pohdin
markkinointisuunnitelman tekemistä ennen ja nyt. Tutustuin sostac-malliin sen
tekijän PR Smithin johdolla. Samalla luin parhaita paloja Mark E.
Hillin uutukaisesta, 2013 painetusta, Marketing Strategy – The Thinking
Involved – kirjasta.
Kuuntelenko asiakasta?
Puhumme paljon asiakasymmärryksestä: kuka ja millainen on asiakkaamme? Mitkä odotukset, toiveet, tarpeet hänellä on? Ennen internet-aikakautta tehtiin toki myös markkinatutkimusta, kyselyitä ja haastatteluita, sekä nykyisille että potentiaalisille asiakkaille. Näin tehdään myös nykypäivänä, mutta sen lisäksi yritys voi seurata ja/tai ylläpitää internetissä erilaisia foorumeita.
Asiakasymmärrystä kasvattavaa aineistoa on siis
huomattavasti helpompi kerätä kuin aikaisemmin. Esimerkiksi bloggarit ovat
edelläkävijöitä ja mielipidejohtajia. Sen vuoksi esimerkiksi MEK järjestää
Suomeen bloggarimatkoja. Voimme siis seurata, millaiset asiakasryhmät seuraavat
bloggaajaa ja peilata omia palveluitamme bloggarin kokemuksiin. Yhteisöistä kuten Tripadvisorista voimme puolestaan
hyödyntää myös muiden kuin oman yrityksemme saamia kommentteja. Nämä ovat vain
pari esimerkkiä – netissä voikin tulla eteen runsauden pula, joten valintoja on
tässäkin tehtävä!
Mistä WOW?
Nykytila-analyysin jälkeen määrittelemme tavoitteet. Mikä on se ’WOW’, jonka asiakas meillä kokee? Mark E. Hill kirjoittaa, että asiakas ajattelee ja toimii neliulotteisesti. Asiakas haluaa uusia ja erilaisia elämyksiä, jotain erilaista. Mitä tarkalleen, hän ei ehkä itsekään tiedä. Asiakas vertailee kriittisesti vaihtoehtoja, esimerkiksi matkailukohteen ohjelmapalveluita, aikaisempiin kokemuksiin. Valitun ohjelmapalvelun jälkeen asiakas on joko tyytyväinen tai ei, riippuen siitä, tuottiko se sellaisen elämyksen, jota hän odotti. Neljä ulottuvuutta ovat luovuus, vertailu, kriittisyys ja aika.
MEK on tutkimustensa pohjalta määritellyt Suomen matkailun
kohderyhmäksi ns. modernit humanistit. Nämä ovat niin sanottuja ’kaiken
kokeneita’ henkilöitä, joilla on tietyt arvot. Esimerkiksi kestävä kehitystä
myötäilevät valinnat ovat heille tärkeitä. Yhteistä moderneille humanisteille
on matkallaan halu oppia jotain uutta. Mitä moderni humanisti oppii meillä eli minkälaisen
WOW’n me tuotamme?
Kuka sen WOW’n kokee?
Seuraavaksi mietimme, miten pääsemme tavoitteisiin: Mikä on kohderyhmämme – ketkä kokevat meillä sen wow’n? Mitä kautta saavutamme heidän huomionsa ja herätämme halun ostaa juuri meidän tuotteemme? Strategian tekeminen ja sen jälkeen toimenpiteiden valinta ovat edelleen internet-aikana tärkeät kuten ennenkin.
Asiakkuudenhallinta on osa markkinointimixiä. Sen on nykyisin
oltava läpinäkyvää. Asiakkaalla pitää olla mahdollisuus kertoa kokemuksestaan esimerkiksi
Tripadvisorissa. Samoin yrityksen pitää olla siellä läsnä ja vastata
asiakkaidensa kirjoituksiin. Asiakkuudenhallinta on tässä mielessä myös
maineenhallintaa.
Miten tuotamme sen WOW’n?
Co-creation on yksi trendikkäistä termeistä. Matkailussa asiakas on aina itse osallisena. Niin minäkin tänään, kun testasin Sallan ’hissipoikia’. He olivat oikein hymyileviä ja olivat heti mukana, kun kysyin, mitä tänne kuuluu. Pienessä hiihtokeskuksessa laskettelijat tulevat nopeasti kasvoiltaan tutuiksi, joten niin sanottu pieni läppä on oikein kivaa!
Ystävällisyys, hymy ja pienet huomaamiset ovat juuri ne ’ilmaiset’
jutut, joilla hiihtokeskus voi erottua.
Miten netti on tätä muuttanut? Kasvotusten kohtaamiset ovat
edelleen matkailun liiketoiminnan ytimessä. Mutta esimerkiksi valokuvien
ottaminen ja mahdollisuus jakaa niitä verkossa on hyvä osa tuotetta ja samalla
tehokas puskaradio.
Kävisikö 3x sijainti sittenkin myös internetmarkkinoinnin mantraksi... Tykkää jos ymmärrät mitä tarkoitan.
VastaaPoistaKäyhän se:) Saavutettavuudestahan on niin paljon kiinni! Näkökulman löytäminen tähän tehtävään oli niin sanotusti haastavaa.
VastaaPoista