maanantai 17. helmikuuta 2014

Kotitehtävä 9.

Miten saada kävijä tulemaan sivulle uudelleen?

Tehtävässä 9. tarkoitukseni on tulkita tehtävän liitteenä ollutta raporttia. Raportin mukaan poistumisprosentti on suuri 77% sekä uusien kävijöiden määrä 90%. 

Kun poistumisprosentti on suuri, joko tuote ei ole sivulle tulleelle henkilölle sopiva tai sivu on tylsä. Jos sivulle tullaan liidin ohjaamana, liidi on tehokas (paljon uusia kävijöitä), mutta sen viesti lupaa jotain muuta kuin kotisivun todellista sisältöä.

Suurin osa kävijöistä tulee ’organic searchin’ kautta. Se kertoo, että sivu on optimoitu hakukoneessa hyvin. Vai onko? Ehkä avainsanat eivät vastaa sivujen sisältöä ja siksi poistumisprosentti on suuri eikä sivulla ole uudelleen tulijoita.

Edellisen perusteella ohjeeni ovat:

  1. Tarkista, että ’kalastat’ juuri sinun tuotteestasi kiinnostuneita kävijöitä! Sisällytä liidiin juuri sinun tuotettasi vastaava sisältö. 
  2. Testauta sivusi, jotta kuulet puolueettomalta taholta miten mielenkiintoinen se on. Jos yritys on pieni, voit teetättää esimerkiksi opiskelijaprojektin, jolloin kustannukset ovat matalat. 
  3. Tarkista optimoinnissa käytettyjen avainsanojen ja sivun sisällön vastaavuus.
  4. Tabletista ja mobiilista kävijöitä on huomattavasti vähemmän kuin tietokoneelta, joten tarkista, että sivusi on optimoitu myös tablet-käyttöön.

Sivuja on katsottu keskimäärin yli minuutti, mikä ei ole suinkaan huono saavutus. Sen sijaan kävijä käy keskimäärin 1,5 sivulla. Tarvitaan siis lisää houkuttelevia sivuja!  Tai, onko sivujen määrä tarkoituksella pieni, jolloin tämä mittari on hyödytön? Eli jos joku pitää sivujen määrän tarkoituksella pienenä – tätä en tiedä raportin perusteella. 

1 kommentti: