LÖYTYYKÖ SALLA GOOGLAAMALLA?
Vietän hiihtolomaa Sallassa, ja siksipä valitsen Sallan tämän tehtävän kohteeksi. Tavoitteeni on postauksen
lopussa kertoa viisi seikkaa, miten Sallan löytymistä verkossa voitaisiin parantaa hakukoneoptimoinnilla.
Optimoi hakusanat
Hakukoneoptimointi on suomennos sanoista
search engine optimization (SEO). Nettibisneksen mukaan se
tarkoittaa käytännössä
- web-sivujen
sijoitusten nostamista hakukoneiden hakutuloksissa
- hakutulosten houkuttelevuuden lisäämistä, jolloin useampi hakija klikkaa niitä.
’Avainsanat ovat
tärkeitä ja riittävän suosittuja hakusanoja. Niillä tavoitellaan sellaisia
kävijöitä hakukoneista, jotka palvelevat sivuston omistajan päämääriä.
Sivuston omistajan ja siten myös hakukoneoptimoinnin päämääriä voivat olla esimerkiksi
Sivuston omistajan ja siten myös hakukoneoptimoinnin päämääriä voivat olla esimerkiksi
- uusien
asiakkaiden hankkiminen
- verkkokaupan
myynnin lisääminen
- tärkeän
tiedon levittäminen
- vahvempi brändi
- mainostulojen kasvattaminen.’
Salla tahtoo olla ’in the middle of
nowhere’
Sallan kotisivun
mukaan Salla on ’in the middle of nowhere’. Se on erämaassa. Nettisivut luovat imagoa erämaasta ja
hiljaisuudesta, poroista, rentoutumisesta ja rauhallisuudesta. Sallassa voi
hiihtää, vaeltaa ja kohdata aidon lappilaisen ilmapiirin. Revontulet ovat myös
esille heti ensimmäisellä sivulla.
Suomen-, englannin- ja saksankieliset sivut ovat
samanlaiset. Tämän vuoksi käännän suoraan testihakusanat suomesta englanniksi. Oletan,
että hakukoneoptimoinnilla on tärkeintä hankkia uusia asiakkaita. Näin siksi,
että aikaisemmin käyneistä asiakkaista Sallan matkailutoimijoilla tulisi olla
rekisteri - tai heidän tulee rakentaa liidejä – joten vanhat asiakkaat
kontaktoidaan eri tavalla.
Valitsin siis testihakusanat Sallan nettisivujen pohjalta, siis millä sanoin siellä kuvataan Sallaa. Googletin seuraavat sanat: hiihtokeskus, erämää, hiljainen matkailukohde, hiljainen matkailukeskus, hiljaisuus, hiljaisuus matkailukeskus, rentoutua, rentoutuminen matkailukeskus, rentoudu Suomessa, keskellä ei mitään, hiihtovaellus. Englanniksi testasin seuraavat hakusanat: northern lights, northern lights Finland, wilderness, reindeer, reindeers, Lapp village, Lapp village atmosphere, skiing centre Finland, skiing Finland.
Valitsin siis testihakusanat Sallan nettisivujen pohjalta, siis millä sanoin siellä kuvataan Sallaa. Googletin seuraavat sanat: hiihtokeskus, erämää, hiljainen matkailukohde, hiljainen matkailukeskus, hiljaisuus, hiljaisuus matkailukeskus, rentoutua, rentoutuminen matkailukeskus, rentoudu Suomessa, keskellä ei mitään, hiihtovaellus. Englanniksi testasin seuraavat hakusanat: northern lights, northern lights Finland, wilderness, reindeer, reindeers, Lapp village, Lapp village atmosphere, skiing centre Finland, skiing Finland.
Keskityn tässä ensin niihin hakusanoihin,
joilla Salla löytyi. Yksinkertaisesti siitä syystä, että niitä on
valitettavasti vähemmän kuin niitä, joilla EI löytynyt. Kehittämisehdotukset
postauksen lopussa puolestaan kohdistuvat jälkimmäiseen. Nettibisnes
toteaa, että ’hakutulosten sijat 1.-3. keräävät suurimman osan hakijoiden
klikkauksista. Näitä sijoituksia voi kutsua erinomaisiksi. Hakukoneoptimoinnilla
pyritään yleensä ainakin hakutulosten top-10:een.’
Googlekin sen sanoo: Salla on in the middle of nowhere ja keskellä ei mitään!
Olen iloinen: kun googlaan ‘in the middle of nowhere’, on
Sallan Facebook-sivu ensimmäisenä listalla! Sallan kotisivu on kuudentena.
Nyt on todettava tässä pienessä tutkimuksessa sen luotettavuutta
syövä asia: yritän googlata kuin ulkomailla osoitteesta www.google.com, mutta Google tietysti tietää,
missä olen. J
Eli url muuttuu www.google.fi:ksi.
Onkohan sillä vaikutus tuloksiini? Pakko sanoa, että en tiedä. Kysyn
asiaatuntevalta heti seuraavassa lähiopetuksessa – tai naamakirjassa.
Samoin googlatessani ’Keskellä ei mitäään’ pompahtaa Sallan
neljäntenä esiin, ja vielä parempaa, se on ensimmäinen matkailuaiheinen sivu!
Surullisena – tai toivottavasti hain väärillä hakusanoilla verrattuna oikeaan
potentiaaliseen asiakkaaseen – on todettava, että se on ainoa löytö
suomenkielisiillä hakusanoilla. Mikään muu suomenkielinen sana tai sanapari ei
tuo Sallaa Googlessa kymmenen joukkoon.
Englannin
kielellä Salla löytyy vielä kaksi kertaa: Kun googlaan skiing Finland, tulee neljänneksi http://www.igluski.com/finland,
missä myös Salla on mukana.
Kun googlaan Lapp village atmosphere, nousee www.loma.salla.fi-sivulla Saijazz kolmanneksi. Se on vuosittain järjestettävä jazztapahtuma.
Kehittämisehdotukseni
Salla löytyy siis hyvin sen sloganin mukaan, sekä suomeksi että englanniksi. Mutta entä kun joku hakee sitä rauhallisuutta, erämaata, hiihtomahdollisuuksia, lappilaisuutta? Ehdotukseni ovat:
- Avainsanojen määrittäminen: Etsi sanakirjan avulla synonyymit sanoille, jotka kuvaavat Sallaa. Esimerkiksi Thesaurus on ilmaiseksi käytössä verkossa. Oheisessa kuvassa on esimerkki: wilderness-sanan synonyymit. Näistä sopivat käyttöön, ja Salla löytyisi korkeammalta!
- Avainsanat otsikoihin. Alaotsikot ovat tavanomaisia, kuten ’Ravintola- ja muut palvelut’. Miten kuvattaisiin nämä sallamaiset palvelut? Tässä voisi käyttää apuna esimerkiksi Googlen Zeitgeist-palvelua: millaiset haut ovat nousussa missäkin maassa? Sieltä voi löytyä esimerkiksi ruokaan liittyviä nousussa olevia, siis yhä suositumpia, hakusanoja. Ne siis käyttöön! Zeitgeistissa voi katsoa omien maakohtaisten pääkohderyhmien suosituimpia hakuja. Hollantilaiset ovat yksi tärkeimmistä kansainvälisistä asiakasryhmistä Sallassa, mutta Alankomaiden suosituimmat haut eivät mielestäni viitanneet Sallaan.
- Hakukoneissa näkyminen on niin tärkeää, että kannattaa miettiä myös maksullisia vaihtoehtoja. Spyfu on tällainen palvelu. Siinä voi seurata niin kilpailijoita kuin oman yrityksen rankingin kehitystä. Hyvää on se, että tämä palvelu sisältää Googlen lisäksi myös Yahoon ja Bingin.
- Google-testissäni nousi vain Sallan DMC www.loma.salla.fi. Missä ovat Sallan yritykset? Näiden tulisi myös miettiä, millä sanoille ne löytyvät. Sallan poropuisto löytyy kun googletan ’poropuisto’, mutta ei reindeer- tai Lapp village- sanoilla. Miksi ei?
Kahden päivän kokemukseni

Paikallista 'ruokaa'.
Voin sanoa, että Salla on
oikeasti erämaata, täällä on hiljaista ja rauhallista. Ihmiset ovat mukavia ja
hinnatkin edulliset!
Hienoa, että Suomessakin matkailukeskus uskaltaa rakentaa omanlaisensa brändin – eikä yritä tarjota kaikkea kaikille.
Nyt vaan hakusanoilla näkyviin!
Hienoa, että Suomessakin matkailukeskus uskaltaa rakentaa omanlaisensa brändin – eikä yritä tarjota kaikkea kaikille.
Nyt vaan hakusanoilla näkyviin!
Hiihtolomaviikon maisema eturinteessä: iltamäessä on tilaa laskea.
Mielenkiintoinen kirjoitus! Suomessa on useita alueita, joiden markkinointia olen seurannut kiinnostuneensa siitä näkökulmasta, että miten "yhden brändin alle" mahtuu useita alabrändejä. Esimerkiksi juuri Lapin laskettelukeskukset ovat hyvä esimerkki siitä, että "LEVI" on kaikille se Levi, vaikka menisi porosafarille tai moottorikelkkailemaan. Tätä ideologiaa olen itse monien muiden Viron matkailun parissa työskentelevien kanssa yrittänyt lanseerata Viroon. Miksi kilpailla pieniä paikallisia yrittäjiä vastaan, kun voimat yhdistämällä päästään parempaan kokonaistulokseen.
VastaaPoistaTuota Jaakon kertomaa leviläistä verkostotoimintaa matkailuyrittäjien keskuudessa yritämme rakentaa täälläkin Saimaalla. Mutta oli mukava kuulla Sallasta. Tiedätkös, Leena, Salla on parantanut huimasti sitten vuosituhannen vaihteen. Silloin oli hädin tuskin yksi tylsä sivu. Olivatko yritykset/aktiviteetit -sivut siis edelleen tyhjänä? Milloinkahan kävin siellä viimeksi, ennen joulua, ja tyhjiä olivat. Voi Salla ja sallaiset! Siellä on hyviä mm. kelkkasafariyrityksiä:)
VastaaPoistaMutta ovat he siellä kaikkea muutakin mukavaa keksineet: talvella viinakauppahiihtokilpailu - voittanut on se, joka ehtii Saijalta Sallan kylälle Alkoon ennen sen kiinni menoa. Ja kesäisin on Saijalla Suomen pienin jazzfestari, Saijazz, jossa on mahtava meininki. Ehdottomasti suosittelen.
Nimimerkki "Entinen sallainen"
Moikka!
VastaaPoistaKirjoitin epäselvästi yrityksistä: ovat kyllä Sallan sivuilla ja niillä on omia sivuja, mutta yksikään yritys ei pompahtanut yllä mainituilla hakusanoilla googlatessani.
Sallan Poropuisto on mielestäni tuotteistanut erittäin hyvän setin: on edullista ja lyhyttä, on kalliimpaa ja pidempää ohjelmapalvelua. Ja voihan poropuistossa vierailla ja juoda munkkikahvit vain 3,60 euron hintaan! Munkki valtavan iso, tuore ja maistuu kotona tehdyltä:) Niin, ja onhan siellä luontoesittely kansallispuistotyyliin ja ehdoton suosikkini:kiva pieni kauppa, josta voi ostaa esimerkiksi puusta ja nahasta tehdyn ritsan hintaan 4,50! Ehdottomasti tarpeellinen kaikille pikkupojille!
Minusta on tainnut tulla Salla-fani:)
Hyviä vinkkejä Sallaan! Muistathan toki, että tekemäsi haut ovat personoitua. "Todelliset" tulokset näkyy vain eri työkaluilla kuten GWT tai WebCeo
VastaaPoistaKiitos palautteestasi, Ilkka. Pakko sanoa, että en tiedä / muista, mitä personoitu haku tarkoittaa. Puhuimmekohan siitä tammikuussa... Täytyypi tutkailla.
VastaaPoista